Vzdělání seniorů
Jedním z nejdůležitějších požadavků celoživotního vzdělávání je, aby příležitost vzdělávat se měli skutečně všichni, aby byli ke studiu dostatečně motivováni, a to po celou dobu svého života, tedy i v pozdějším seniorském věku.
Tento fakt podporuje i psychologická teorie aktivního stárnutí, kde se předpokládá zachování potřeb středního a dospělého věku i ve stáří. Mezi tyto potřeby se řadí vůle být aktivní a pocit užitečnosti.
Vzdělání dnes
V dnešní době se problematice vzdělávání seniorů a podpoře aktivního životního programu ve stáří zabývá hraniční vědní disciplína nazývaná gerontagogika, jejíž cílovou skupinou jsou lidé ve věkové skupině 65 let a více. Gerontagogika je tedy vědou o „vzdělávání ve stáří a ke stáří“. Vzdělávání lidí v seniorském věku musí samozřejmě mít a má, jako každé jiné vzdělávání určité sociální či věkové skupiny, svoje cíle, motivy a funkce, svůj význam.
Řada studií potvrzuje, že vzdělávací aktivity v seniorském věku jsou považovány za jeden z nejdůležitějších faktorů udržení kvality života, což je samo o sobě silnou motivací a cílem dalšího vzdělávání. V této životní etapě vzdělávací aktivity přispívají k pocitu důstojnosti, sebedůvěry a životního uspokojení, napomáhají k upevňování duševního a fyzického zdraví. Stejně tak posilují mobilizaci intelektuálních a kognitivních funkcí.
Funkce a význam
Dle primárního cíle a výchovy vzdělání:
- vzdělávací: získávání poznatků, informací, zkušeností,
- kulturně-kultivační: rozvoj osobnosti v oblastech uměleckých, kulturních a pohybových,
- sociálně-psychologické: oblast sociálních vztahů, psychického rozvoje, cílená aktivita.
Dle specifického zaměření a výchovy vzdělání:
- preventivní: opatření vedoucí k pozitivnímu ovlivnění průběhu stáří a stárnutí,
- anticipační: pozitivní připravenost na změny ve stylu života, hlavně při odchodu do důchodu,
- rehabilitační: znovuobnovování a udržování fyzických a duševních sil, příprava pro další existenci,
- posilovací (stimulační, kultivační): rozvoj a kultivace zájmů, potřeb a schopností,
- kompenzační: vzdělávací aktivity kompenzují úbytek sociálních kontaktů,
- aktivizační: začlenění se do současné společnosti,
- komunikační: komunikace s okolím a tak i s celou společností,
- relaxační: plnohodnotné trávení volného času vedoucí k vnitřní harmonii člověka,
- mezigenerační porozumění: orientuje se na prevenci, ale i řešení mezigeneračního napětí.